söndag 16 februari 2014

Hexagon hjärta biometri, del två.

Jag skrev i fredags om Hexagons mystiska tweet. Jag har sedan dess gjort en del research. Jag söker en gemensam nämnare mellan olika företag för att försöka pussla ihop vad det är som händer. Det här inlägget är en salig blandning av lösa trådar och tankar, så ursäkta röran.

Vad jag sett på min trafik till det tidigare inlägget så är det många anhängare av Fingerprint Cards som tolkar det jag skrivit som positivt för FPC. Efter att ha grävt är jag tveksam till det.

Biometriföretaget Zwipe tog nyligen in pengar för produktutveckling. Det är vardagsmat att den här typen av företag tar in pengar. Det som är intressant är att de här samtidigt satte Clas Thelin på posten som styrelseordförande.
Vad har Clas Thelin gjort tidigare? Han byggde upp ASSA ABLOY från 30 miljoner USD i omsättning till 1 miljard USD. Han har även varit VD på Securitas.
Vem har stora innehav i Assa Abloy och Securitas? Melker Schörling AB. Melker Schörling och Clas Thelin satt även i styrelsen för AA tillsammans. Melker Schörling AB är även huvudägare i Hexagon.


Assa Abloy AB är enligt dem själva "en multinationell koncern och världsledande inom lås-, säkerhet och dörrlösningar". De har redan idag fingeravtrycksläsare bland sina låsprodukter. 
Problemet med att få spridning på ny teknik kan ofta vara att det är stora nyinvesteringar för att komma framåt. Zwipes lösning låter en kund uppdatera sin säkerhet utan att byta ut kortläsaren, det räcker att byta kort. Därmed vore det ett väldigt naturligt steg för Assa Abloy att komplettera sin egen teknik med Zwipes.

Så hur Hexagon Metrology kommer in i det här är fortfarande oklart, men med tanke på Ola Rolléns köp av aktier i Fingerprint så kan man anta att han är intresserad av den här tekniken och det kanske har något med saken att göra.

Om någon har bra länkar, spekulationer eller vill näthata lite på mig för att jag inte tror Johan Carlström är messias så är ni välkomna att kommentera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar