måndag 17 februari 2014

Kraften i en bra affärsmodell

Mindmancer är ett litet säkerhetsföretag som noterade sig i höstas. Deras produkt är kameraövervakning som med hjälp av deras egna algoritmer endast rapporterar när det finns människor på det bevakade området. När en människa upptäcks av en kamera så rapporteras det automatiskt till en central där personal tittar på filmen för att avgöra om det faktiskt är ett skarpt larm och då tillkallar polis/väktare för att göra ett ingripande. Kunderna blir av med 90% av sina problem och är därmed nöjda med att betala en månadsavgift för att slippa en större utgift. Hur fint det kan bli på intäktssidan ser vi här nedanför, när kostnaden för sålda varor stiger långsamt medan vinsten stiger desto brantare. Det fina i affärsmodellen är att de inte säljer sin tjänst, utan de hyr ut den, så de har återkommande intäkter. Med ett årligt kundtapp på 2% så ser det ut som att framtiden är väldigt ljus för det här bolaget. För att illustrera hur bra deras affärsmodell verkar fungera är det värt att påpeka att rapporten för bara tredje kvartalet 2013 hade en vinst som låg precis under helårsvinsten för 2012(!)



Observera att jag här för att få 2013E endast tagit relationen mellan 2012 Q1-Q3 och 2013 Q1-Q3 och sedan multiplicerat med motsvarande siffror för 2012, alltså snarare en enkel sifferexercis än en djupgående analys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar